Har du lige åbnet en restaurant og har brug for at ansætte nogle nye medarbejdere, men er det ikke lidt svært at finde de helt rigtige medarbejdere, som bare er motiveret og vil yde den bedste service over for kunderne. Vi giver dig her nogle gode råd som du kan tænke over, når du skal ansætte en ny medarbejder.
Rekrutteringen
Det kan være rigtig svært at finde de helt rigtige medarbejdere, som passer ind i din virksomhed og det kan tage rigtig lang tid, at finde lige præcis de personer, som bare har det helt rigtige drive og passion for sit arbejde, og som vil yde den ekstra indsats, for at din virksomhed kommer til at kunne løbe rundt og blive en succes i sidste ende. For hvem har ikke prøvet at komme ind på en restaurant og blive betjent af nogle tjenere, hvor man kan se at det måske er på tide at stoppe den karriere. For de gør hverken noget godt for dit image og kunden går måske derfra med en øv følelse, som gør at de måske ikke vender tilbage igen.
Den gode tjener
Derimod er der en tjener som er opmærksom på kunden, og som man kan mærke på, at de kan lide deres arbejde, ved at de lige gør den lille ekstra indsats for kunden. F.eks. kommer tjeneren med et lille stykke chokolade, når personen kommer med regningen eller tjeneren bare kommer forbi bordet regelmæssigt, og tjekker op på om der mangler noget. Så har du fundet dig en god tjener.
Stillingsopslaget
Men vejen dertil kan være svær for hvad skal der lige skrives i stillingsopslaget, det er jo ikke lige meget hvad der står. For mangler der noget eller har du skrevet overskriften forkert i forhold til det du gerne vil have, jamen så kan du ende med at få en masse ansøgninger, du ikke kan bruge til noget eller du får slet ikke nogen ansøgninger. Så tænk over hvad det er du skriver og lav en kort og præcis overskrift som passer til den rolle du gerne vil have besat.
Rekrutteringsbureau
Du kan selvfølgelig også få hjælp til at rekruttere de helt rigtige medarbejder, gennem et rekrutteringsbureau. De kan guide dig gennem alle trinene, og kan også give dig råd om din stillingsopslag. De kan endda gøre det meste af arbejdet for dig, hvis du ikke har tid til at stå for hele arbejdet med rekrutteringen. Skal du bruge et rekrutteringsfirma til din næste ansættelse, så kan du bruge Ballisager der er et rekrutteringsfirma i Aalborg.
Jobsamtalen
Når du har været igennem alle ansøgningerne, så skal der kaldes til jobsamtaler og det er selvfølgelig de mest relevante kandidater, der skal komme igennem til samtalen. Til jobsamtalen skal du finde ud af om det er, de rigtige du har fundet og om der er kemi. For det er rigtig vigtigt at i kan fungere sammen, når der skal arbejdes. Men har du svært ved at finde ud af, hvordan du skal styre denne jobsamtale.
For hvilke spørgsmål skal der stilles, og hvordan ved du lige om det er den rigtige medarbejder du har fundet. Der er mange der ansætter nogle venner fra sit netværk og det kan både være godt og skidt. Du skal være sikker på, at når du ansætter en du kender, at den person har de kvalifikationer som du har brug for. Har de ikke det, jamen så er det ikke et match og du skal lade vær med at ansætte personen. Da det i sidste ende kan gå ud over jeres venskab. Har du brug for værktøjer til at finde den rigtige medarbejder til jobsamtalen, kan du tage nogle kurser hos Fortuna kurser.
Hold på talentet
Når du har ansat et talent, så skal du selvfølgelig også lære at holde på medarbejderen, så personen ikke går over til konkurrenten. Hvordan gør man så lige det, det kan man ved at der er et godt arbejdsmiljø, at arbejde i og der kan også være nogle personalegoder i form af rabatter på nogle produkter. Hvis du har en leverandør du samarbejder godt med, kan du lave en aftale med leverandøren, at dine medarbejdere kan få noget rabat, hvis de handler der. Sørg for at dine medarbejdere har det godt, så vil de også gerne gøre et godt stykke arbejde for dig.
Men inden du sørger for personalegoder, så skal du lige være sikker på om du har økonomi til det. Du kan få en revisor i Aalborg til at gå igennem dit regnskab, så du er helt sikker på at du har råd til at forkæle dine medarbejdere.